Aftellen geblazen! - Reisverslag uit Shanghai, China van Esther Bakker - WaarBenJij.nu Aftellen geblazen! - Reisverslag uit Shanghai, China van Esther Bakker - WaarBenJij.nu

Aftellen geblazen!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Esther

15 December 2008 | China, Shanghai

Haaiiiiiiii allemaal..

Dit wordt mijn allerlaatste berichtje vanuit China! Vanaf volgende week zit ik weer in Nederland, eet ik boerenkool, adem ik schone lucht, eet ik met mes en vork, kan ik hallo zeggen i.p.v Ni Hao, is fietsen weer veilig, heb ik een douche die langer dan 5 minuten warm water geeft, heb ik een bed zonder springveren die in mijn rug prikken, eet ik ongezoet brood en ook niet onbelangrijk zie ik mijn lieve vrienden en familie weer (en vriendje bijna!!) Heeeerlijk...

Klinkt alsof het afzien hier is he... maar daar is niets van waar hoor! Ik heb dit alles voor geen goud willen missen. Ik heb ontzettend veel geleerd, een nieuwe cultuur ontdekt en heel veel leuke mensen ontmoet. China is een land met onbegrende mogelijkheden, Shanghai is een metropool en heeft ontzettend veel te bieden, maar zodra je 10 kilometer uit de stad bent zijn de verschillen gigantisch. Er heerst grote (inkomens)ongelijkheid en dat is toch even een puntje voor de overheid om op de agenda te zetten! Als je hier een tijdje hebt gezeten kan je goed ervaren hoe alles georganiseerd wordt. Van infrastructuur, zorgstelsel tot sociale voorzieningen; ik zie nog enige verbeter-puntjes :)

Afgelopen woensdag heb ik mijn verjaardag gevierd met een select groepje mensen. (Nog bedankt voor alle felicitaties, berichtjes en belletjes uit Nederland, Taiwan en Amerika!!) Om 7 uur had ik een tafel gereserveerd in Lounge 18 voor een 'all you can eat and drink'. Dat was echt heel geslaagd.. Deze toko zit op The Bund met prachtig uitzicht over de skyline van Shanghai! Het buffet was voortreffelijk en de champagne ging er bij iedereen goed in.. We zaten naast een groep Westerse (werkloze) dames, die van het goede leven genieten terwijl hun mannen zorgen dat er geld op de plank komt. Typisch voor steden als Shanghai; vandaar de enorme hoeveel 'expats' restaurants en bars. Ik vroeg 1 van de dames wat ze precies deed in de stad, haar antwoord: "I play a little golf, some tennis.. I enjoy the good live". Ze woont hier al 5 jaar... wat een eentonig leven moet die hebben, maargoed ze zag er gelukkig uit, dus dat zal ze dan ook wel zijn; ieder z'n ding denk ik dan maar! Anyway.. na het buffet en de nodige consumpties hebben we onze avond voortgezet in Xintiandi waar we naar een club, genaamd G+, zijn gegaan. Van de manager kreeg ik 6 gratis consumpties omdat ik jarig was; nog bedankt! Rond een uurtje of twee waren de meesten de man met de hamer tegengekomen en hebben we taxi's naar huis gepakt. Super mooie avond!

Het weekend stond in het teken van de studie en daar bleef het dan ook bij; ik heb geen letter gelezen, volgende keer beter! :D

Omdat iedereen ongeveer deze week weg gaat had ik 2 afscheids-lunches en kreeg ik van een vriendinnetje nog een lief Mexicaans souvenirtje. Ik ga donderdag weg! Eerst naar Bejing en dan de volgende dag richting Nederland waar ik, als alles goed gaat, vrijdagavond om 20:35 aankom! iieehhhh , spannend :)..

Maaaar, eerst nog even twee tentamens binnenkoppen (Debating Globalization en Chinese I) dan nog 1x een beetje (kerst)shoppen, want ik sta nog niet genoeg int rood en vervolgens mijn koffer inpakken; hoe gaat dat in vredesnaam allemaal passen?!?

Lieve allemaal, bedankt voor het lezen van mijn berichtjes en tot heeeeel snel!

Dikke kus,
Lin Mei / Esther




  • 15 December 2008 - 08:49

    Ruth:

    He Esther! Geniet nog even van de laatste dagen en een hele goede reis terug!
    lfs

  • 15 December 2008 - 10:18

    Kitty:

    Hy es! Vond het mooi om je verhaaltjes te lezen..maar nu kan dat ook snel weer in real life:D Als je terug komt maar ff hier op stap! Dacht ik zo! Good luck met je laatste 2 tentamens & alvast een hele goede vlucht terug...en dat je weer snel op Drente/Gruningse bodem met de voetjes kan staan. (zonder hakken..:P)

    Liefs, Kitty!

  • 15 December 2008 - 11:45

    Bas:

    Hmmm boerenkool, eindelijk weer! ;) Succes met de laatste twee tentamens,en vervolgens de lange reis. Zal wel goed komen.
    Het was een genot je berichtjes te lezen, zal mijn best doen in Turkije :p

    Bas

  • 15 December 2008 - 11:54

    Massie:

    Nou ziet eruit alsof je een leuke verjaardag hebt gehad, das mooi maar het mooiste is toch dat je vrijdag hier weer bent en een weekje later Row ook! Succes nog ff met die 2 tentamens..

    Kussie

  • 15 December 2008 - 21:54

    Ginie:

    Hoi Esther,
    Nog gefeliciteerd met je verjaardag, ook van m'n moeder.
    Goeie reis terug.
    Tot gauw.
    Liefs.
    Ginie en moeder.

  • 16 December 2008 - 19:52

    Malu:

    Heey Es,

    Was je jarig.. Sorry! Nog gefeliciteerd dan.

    Leuk dat je weer terug komt en dat je weer lekker Nederlandse dingen kan doen. Heb jij wel behoefte aan lees ik ;) hahha.

    Nou ik zie je ongetwijfeld wel weer!

    Goeie terugreis he! xx Malu.

  • 17 December 2008 - 18:48

    Naomi:

    ik ga mee aftellen!
    tot over een paar dagen
    kusies naomi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Shanghai

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

07 Januari 2009

Nieuw nummer!

15 December 2008

Aftellen geblazen!

01 December 2008

Beijing!

08 November 2008

Dagelijkse (Shanghainese) bezigheden..!

30 Oktober 2008

Hong Kongelicious!
Esther

Actief sinds 02 Sept. 2008
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 20433

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2008 - 19 December 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: